Anna Plissetskaia
annaplis@mail.ru, annaplis@mtu-net.ru
Chair of Foreign Languages, Institute of Journalism and Literature, Moscow
METAPHOR AS A COGNITIVE MODEL IN THE LINGUISTIC ACADEMIC DISCOURSE: AN IMAGINATIVE FORM OF RATIONALITY
ABSTRACT
The paper concerns the role of metaphor in academic studies of language. While many linguists during the XX-th century used to consider metaphor to be inappropriate in scientific style, nowadays most modern scholars share understanding that metaphor is not just a device for the poetic imagination or the rhetorical flourish, but a way of thinking and acting. Not only our ordinary, but also our academic conceptual system is fundamentally metaphorical in nature. The paper touches upon two well-known Soviet linguistic works written by the famous linguists V.V. Vinogradov and A.M. Peshkovsky, demonstrating a complicated and in some ways similar metaphorical structure of both monographs. Soviet followers of the linguists focused only on those metaphors that corresponded to the "guideline" of Soviet language studies (e.g. metaphor of BUILDING in language and politics); however, conceptual systems of the great linguists contain a variety of metaphors forming a great and complex image of LANGUAGE as DYNAMIC STRUCTURE, FREE FLOW and SOMETHING MAGIC. Interestingly, these concepts contradicted the "totalitarian" vision of language, formed in linguistics after Ferdinand de Saussure: Language was usually presented as CLOSED STRUCTURE, INSTRUMENT and MACHINE. However, other concepts of languages, co-existing in Russian linguistic discourse informally along with the "official" ones, not only influenced and shaped modern Russian linguistics but also showed some national aspects of the metaphorical conceptual system. Thus, metaphor works in academic papers as an effective cognitive model which helps express both conscious and subconscious ideas of a scholar.



Анна Плисецкая
annaplis@mail.ru, annaplis@mtu-net.ru
Кафедра иностранных языков Институт журналистики и литературного творчества, Москва
МЕТАФОРА КАК КОГНИТИВНАЯ МОДЕЛЬ В ЛИНГВИСТИЧЕСКОМ НАУЧНОМ ДИСКУРСЕ: ОБРАЗНАЯ ФОРМА РАЦИОНАЛЬНОСТИ
Основная тема доклада - роль метафоры в лингвистическом научном дискурсе. В то время как на протяжении ХХ века многие лингвисты считали метафору неуместной в научном стиле, сегодня большинство ученых приходят к пониманию, что метафора не просто поэтическое изобретение или риторическое украшение, но способ мышления поведения в мире. Не только наша повседневная, но и научная концептуальная система глубоко метафорична по своей природе. В докладе обсуждаются две известные лингвистические монографии советского времени, написанные выдающимися учеными - В.В. Виноградовым и А.М. Пешковским - и показывается сложная и во многом сходная метафорическая структура обеих монографий. В советское время последователи этих ученых акцентировали внимание на тех метафорах, которые согласовывались с "генеральной линией" советского языкознания (например, на метафоре языкового и политического СТРОЯ); однако концептуальные системы этих великих лингвистов включают в себя множество самых разнообразных метафор, создающих грандиозный и сложный образ ЯЗЫКА как ДИНАМИЧЕСКОЙ СТРУКТУРЫ, СВОБОДНОГО ПОТОКА и некоей МАГИЧЕСКОЙ СУЩНОСТИ. Интересно, что эти концепты противоречили "тоталитарному" представлению о языке, сформировавшемуся в лингвистике после Фердинанда де Соссюра: ЯЗЫК обычно представлялся как ЗАКРЫТАЯ СТРУКТУРА, ОРУДИЕ и МЕХАНИЗМ. Между тем другие концепты языка, неофициально сосуществовавшие в русском лингвистическом дискурсе наряду с "официальными", не только оказали влияние и определили контуры современной российской лингвистики, но и выявили некоторые национальные аспекты метафорической концептуальной системы. Таким образом, метафора в научных трудах служит действенной когнитивной моделью, фиксирующей как сознательные, так и подсознательные движения мысли ученого.